Sejarah PPKI
Program Pendidikan Khas Intergrasi Bermasalah Pembelajaran SMK Kolombong,Inanam telah bermula pada 09 Januari 2002 dengan lima orang pelajar dan dua orang guru.
Program Pendidikan Khas Intergrasi Bermasalah Pembelajaran SMK Kolombong,Inanam telah bermula pada 09 Januari 2002 dengan lima orang pelajar dan dua orang guru.
Kelas telah diubahsuai pada tahun 2003 kerana pelajar telah bertambah seramai 12 orang. Kelas-kelas telah diubahsuai dan menjadikannya 2 buah kelas, pejabat, dapur, bilik rehat / bilik jahitan.
Pada 2006, kelas telah diubah suai lagi kerana pertambahan pelajar yang kini adalah seramai 23 orang dengan peruntukan sebanyak RM15,000.00 Pada tahun 2007, PPKI SMK KL telah mempunyai empat kelas dengan 7 stesyen, bilik kerja guru, bilik “home based’, dapur dan bilik jahitan . Pada tahun 2007, Jabatan Pelajaran Sabah telah meluluskan sejumlah peruntukan(RM 40,000.00) untuk menaik taraf kelas-kelas pendidikan khas sebagai persediaan menampung pertambahan pelajar melebihi 100 % pada tahun 2008. Pada tahun 2009, sejumlah peruntukan telah diturunkan ke sekolah untuk kerja-kerja naik taraf kelas untuk kelas Disleksia. Sehingga kini, bilangan kelas/stesen telah bertambah menjadi sebelas. Sehingga kini , tahun 2010, murid Pendidikan Khas telah bertambah seramai 68 orang (3 orang – Dyslexia), 11 kelas dengan guru seramai 18 orang dan Pembantu Pengurusan Murid seramai 4 orang.
Bilangan Guru dan PPM
Maklumat Murid
Falsafah Pendidikan Khas
“Pendidikan Khas di Malaysia adalah satu usaha yang berterusan untuk melahirkan insan yang berkemahiran, berhaluan, berupaya, beriman, berdikari, mampu merancang dan menguruskan kehidupan serta menyedari potensi diri sendiri sebagai seorang individu dan ahli masyarakat yang seimbang dan produktif selaras dengan falsafah pendidikan negara.”
Visi Pendidikan Khas
Menyediakan perkhidmatan yang berkualiti kepada murid-murid berkeperluan khas
ke arah kecemerlangan hidup sejajar dengan hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Misi Pendidikan Khas
Menyediakan pendidikan yang berkualiti kepada murid-murid berkeperluan khas untuk menjadikan mereka insan yang mampu berdikari, berjaya dalam hidup dan memberikan sumbangan bakti kepada masyarakat dan negara
Bilangan Guru dan PPM
Pertambahan bilangan pelajar , guru dan kelas adalah seperti berikut:
Tahun | Guru | PPM | Pelajar | Kelas |
2002 | 2 | 6 | 1 | |
2003 | 3 | 12 | 2 | |
2004 | 3 | 15 | 3 | |
2005 | 4 | 20 | 3 | |
2006 | 5 | 23 | 3 | |
2007 | 5 | 24 | 4 | |
2008 | 12 | 2 | 51 | 8 |
2009 | 17 | 2 | 60 | 11 |
2010 | 18 | 4 | 65 + 3 | 11 |
2011 | 18 | 4 | 80 + 4 | 13 |
Maklumat Murid
Bilangan mengikut Kategori 2010
BIL | KATEGORI | LELAKI | PEREMPUAN | JUMLAH |
1 | Autisme | 6 | 1 | 7 |
2 | Lembam (Slow Learner) | 21 | 7 | 28 |
3 | Lembam & Autisme | 1 | 0 | 1 |
4 | Lembam &Pertuturan | 1 | 0 | 1 |
5 | Masalah Pembelajaran | 2 | 1 | 3 |
6 | Terencat Akal Minima | 3 | 2 | 5 |
7 | Terencat Akal Sederhana | 0 | 1 | 1 |
8 | Terencat Akal & Hyperaktif | 1 | 0 | 1 |
9 | Pertuturan | 3 | 0 | 3 |
10 | Sindrom Down | 2 | 1 | 3 |
11 | Hyperaktif & ADHD | 2 | 0 | 2 |
12 | Hyperaktif & Masalah Pembelajaran | 1 | 0 | 1 |
13 | Hyperaktif | 0 | 3 | 3 |
14 | Dyslexia | 0 | 1 | 1 |
15 | Cerebral Palsy | 4 | 0 | 4 |
16 | Memory Disorder | 0 | 1 | 1 |
17 | Asperger Syndrome | 1 | 0 | 1 |
JUMLAH | 48 | 18 | 66 |