Wednesday, 22 June 2011

RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU

RANCANGAN  PENDIDIKAN  INDIVIDU



Definisi


RPI adalah satu perjanjian/
persetujuan di antara pemberi perkhidmatan dan kanak-kanak terlibat dan ibu bapa/penjaga.  Pemberi perkhidmatan bersetuju menyediakan perkhidmatan pendidikan yang khusus yang memenuhi keperluan  pendidikan kanak-kanak tersebut.




Prinsip Keberkesanan RPI

i.  Pemilikan/ownership

-      ibu bapa &  kanak-kanak dgn pihak sekolah di bawah Kem. Pendidikan

ii.                    Tanggungjawab

     Hanya pihak yang terlibat dgn kanak-kanak serta keluarganya
     shj yg terikat kepada perjanjian yang telah dipersetujui dlm RPI.

     Semua pihak patuh kpd perkara yg telah dipersetujui.

     Tiada  pihak yg harus bertanggungjawab menyediakan
      perkhidmatan yg tidak dinyatakan dalam RPI.

iii.                   Ketelusan

Semua pihak terlibat diberi:

-      peluang yg sama  utk beri pandangan
-      peluang yng sama melihat dan menyemak rekod murid
-      melihat proses perkembangan dan hasil dimaklumkan kepada ibu bapa

iv.                  Kebolehpercayaan

-      Peranan semua pihak dinyatakan dengan jelas
-      Penilaian dan semakan perancangan dan hasil harus diberitahu, sah, boleh dipercayai dan telus kpd semua yg terlibat
-      Matlamat sesuatu perancangan hendaklah dinyatakan dgn jelas

RANCANGAN  PENDIDIKAN INDIVIDU  ( RPI )


MODEL MEMBUAT KEPUTUSAN
(Langkah-langkah)


Langkah 1
Kenal pasti murid

Berdasarkan maklumat yg didapati guru boleh menilai dan mengenal pasti seseorang murid itu memerlukan bantuan pendidikan individu atau tidak melalui pemerhatian yang dijalankan.





Langkah  2

Maklumat murid

Mendapatkan maklumat  latar belakang murid:

Rekod/fail

i.                       maklumat psikososial pendidikan – pencapaian akademik & tingkah laku

ii.                   maklumat perubatan

iii.                maklumat persekitaran – tempat tinggal, sejarah keluarga, tingkah laku murid di rumah, temuduga keluarga, peg perubatan, terapis,dan pegawai kebajikan  yg pernah dijlnkan
Langkah  3

Analisis keputusan dan penentuan calon dan membuat Hipotesis

Berdasarkan pemerhatian dan rekod maklumat guru membuat penilaian/analisis dengan mengambil kira;
  • adakah hipotesis awal telah buat  oleh pihak lain spt guru atau pakar
  • membuat penilaian kelebihan  dan kelemahan murid berkenaan
  • maklumat yang terlalu lama atau baru sblm membuat sesuatu keputusan/taksiran
  • program yg telah disediakan oleh pihak sek. or guru kelas, jika ada


  • sesetengah maklumat mungkin tidak terperinci & pen.lanjut diperlukan.  Perancangan  x boleh dibuat dgn maklumat yg ada
  • jika tiada maklumat mengenai murid, orang yang pertama perlu dirujuk adalah guru sebagai permulaan.  Jadi hipotesis x dpt dibuat dan penilaian harus dimulakan terhadap murid tersebut
  • jika maklumat lengkap telah diperolehi, guru boleh membuat satu hipotesis mengenai kelebihan dan kelemahan  murid utk dijadikan panduan merancang satu program pendidikan murid berkenaan

Langkah 4

Menilai kelebihan dan kelemahan individu

Pada peringkat ini satu proses penilaian  blh dijlnkan utk menilai sejauh mana  ketepatan hipotesis awal yg telah dibina boleh diterima atau perlu  disemak semula atau diubah suai melalui maklumat yg diperolehi.

Jika maklumat awal mencukupi dan hipotesis awal masih relevan dgn keperluan murid, guru x perlu menilai semula maklumat yg  ada utk membina  H baru. Guru blh terus ke langkah seterusnya iaitu proses penilaian kaedah dan bahan pengajaran.

Jika maklumat x lengkap & maklumat baru diperlukan, guru blh gunakan maklumat dari penilaian umum (global) dan khusus utk membuat H.

a)         penilaian umum

bertujuan utgk membantu  mengenal pasti dgn lebih mendalam apakah  yg mungkin mempengaruhi pemb. seseorang murid.  Maklumat itu adalah  mengenai cara bagaimana pel itu belajar.

Dari maklumat ini guru blh mendapat maklumat sama ada murid berkenaan mengalami masalah kecerdasan mental (IQ),keluarga, tingkah laku dsb.



b)        Penilaian khusus

Boleh diperolehi selepas mendapat maklmat penilaian global. Ada 4 elemen penting;

i.                       Analisis kurikulum

  • utk menentukan apakah yg kanak2 perlu  ketahui or pelajari
  • maklumat diperolehi melalui kurikulum sedia ada yg digunakan guru dan kurikulum p. Khas. Guru blh menilai keupayaan murid berdasarkan kurikulum yg digunakan
  • maklumat lebih khusus didapati  dgn menilai kesesuaian umur atau kemampuan murid dgn kaedah  dan bhn peng. yg disediakan.

ii.                    pemerhatian dalam kelas

  • bantu mengetahui pencapaian or perkembangan tingkah laku
  • dpt mengetahui sejauh mana murid menghabiskan masanya thp kerja, menumpukan perhatian terhadap   pelajaran atau menunjukkan TL yg negatif or positif semasa dlm kelas

iii) Temu bual

  • utk mengetgahui lebih dekat lagi ttg murid itu
  • tanya cara yg digemari utk mempelajari sesuatu




           iv)  analisis contoh kerja

  • melihat contoh kerja murid utk mengetahui pencapaian dlm kelas


Langkah 5

Hipotesis baru

Jika H awal kurang tepat dan guru perlu membuat H baru

Berdasarkan maklumat yg diperolehi guru membina H baru dgn menyatakan kelebihan dan kelemahan murid dalam sesuatu kemahiran – 3 M




Langkah  6

Penilaian kaedah dan bahan pengajaran

Setelah semua maklumat diperolehi, dinilai, dan H baru dibina, guru mula memikirkan  ttg kaedah dan cara  bhn pengajaran  yg sesuai digunakan utk PnP murid berkenaan.

Sebelum menyediakan RPI sebenar, satu siri percubaan  harus dijlnkan atas kaedah  dan bahan yg dipilih utk melihat keberkesanannya.

Rancangan pengajaran percubaan disediakan berdasarkan H yg dibina dgn menilai kelemahan utama dlm  3M dan menaakul.

Akhirnya guru  menilai keberkesanan percubaan yg telah dijalankan.  Guru boleh membuat pengubahsuaian

Hasil siri percubaan hendaklah dikemukakan kpd semua ahli yg terlibat dlam membentuk RPI murid berkenaan.



Langkah 7

Penyediaan  RPI

Matlamat:

memenuhi keperluan tertentu individu



dirancang utk membantu knk-knk utk mencapai  dan mengekalkan keupayaan yg l/kurang atau hampir seimbang dgn rakan sebaya normal

dirancang utk melibatkan penjaga, murid, guru, & org yg berkaitan dlm proses membantu knk2 tersebut

dirancang utk menyediakan tjawab profesional kpd knk2  b. Khas


Langkah 8

Pelaksanaan dan pengurusan program

Perlu mengambil kira pelbagai faktor yg mungkin timbul


Ada berlaku di mana sewaktu sesi percubaan kaedah yg digunakan berkesan ttp sebaliknya apabila program sebenar dilaksanakan kaedah tersebut tidak berkesan.

Polloway et.al (1989) mencadangkan:

i.  guru memberi tumpuan kpd satu objektif peng. dlm satu jwaktu yg telah ditetapkan.  Ini akan membantu guru memberi tumpuan dan penilaian thdp kemajuan yg  sesuatu bidang kem.  yg diajar

ii.  pd akhir PnP guru catat perkara2 penting yg berlaku dlm proses PnP termasuklah keberkesanan bhn dan kaedah pengajaran, pencapaian murid, dan kesukaran atau masalah yg dihadapi

iii.  keadaan kelas yg kondusif

iv.  RPI bkn bermaksud murid berkenaan diajar secara individu ttp kemajuan dan kelemahan murid itu dinilai secara individu.  Oleh itu, pada akhir peng. guru akan menilai sejauh manakah keupayaan murid itu mencapai kemahiran yg diajar

v.  Guru mencatat pencapaian murid dlm rekod peribadi mereka.  Murid yg
menunjukkan prestasi yg baik diinklusifkan ke kelas normal


Langkah 9

Penilaian program

Guru dan ahli jkuasa pelbagai disiplin akan membincangkan sejauh mana pencapaian murid berkenaan

Membuat penilaian semula ke atas kaedah dan bahan, isi kandungan, dan jmasa pengajaran

Dilakukan berterusan sepanjang program

No comments:

Post a Comment