Wednesday 22 June 2011

MEMBINA HUBUNGAN YANG POSITIF DENGAN IBU BAPA

Untuk membina hubungan yang baik dengan iu bapa sifat-sifat ini perlu ada pada guru prasekolah

1.       Menerima

Menerima tanpa syarat. Menghargai manusia amnya adalah individu yang unggul. Terima ibu bapa dengan tidak menghukum, tidak menilai dan jangan cepat membuat rumusan.

2.       Mendengar

Mendengar dengan teliti pertuturan orang yang bercakap. Tidak memotong orang bercakap atau dalam fikiran membuat kesimpulan dalam senyap. Memahami perasaan orang bercakap dan mengeluarkan komen yang akan menggalakkan lagi orang itu bercakap

3.       Faham

Memahami dan merasai apa yang dirasai oleh penutur. Respon yang diberi haruslah menggalakkan dan membolehkan individu yang bercakap itu terfikir dan menilai tindak tanduknya. Anda berfungsi sebagai penggerak yang dapat melihat sesuatu dengan objektif.

4.       Mengambil berat

Rela memberi masa dan perhatian anda kepada orang yang bermasalah dan membantu orang itu menyelesaikan masalahnya sendiri. Contohnya ibu bapa yang mempunyai masalah dengan anaknya dan sebagainya.

5.       Dipercayai

Boleh menyimpan rahsia hasil dari perkongsian maklumat individu berkenaan. Jangan menceritakan masalah peribadi ibu bapa berkenaan kepada orang lain.

6.       Tulen

Tidak berpura-pura atau tidak bermuka dua. Kepura-puraan dapat dibaca melalui percanggahan perkataan, air muka dan gerak geri anda. Jika anda rasa anda berpura-pura, lebih baik berterus terang dan cuba rujuk kepada orang lain yang boleh menolong.

No comments:

Post a Comment