Sunday 17 July 2011

Orientasi Mobiliti

Perkembangan konsep dan latihan deria




Body movement, Sensory training (hearing, touch, smell), concept dev. (Body concepts, spatial concepts, left-right concepts, compass direction, environmental concepts)



1.Konsep dan tahap kepekaan terhadap kefahaman bentuk badan, arah, ruang, saiz, bentuk dan lain-lain

Latihan menggunakan ruang (dalam dan luar bilik/bangunan), bentuk dan saiz objek yang berbeza serta kedudukannya.

2.Kebolehan membezakan permukaan – kasar, halus, keras, licin.

Latihan merasa/meraba dengan tangan, kaki dan tongkat untuk membezakan permukaan yang berlainan.

3.Kebolehan menggunakan deria-deria yang masih ada seperti sentuh (taktual), rasa, dengar/bunyi (auditori), bau (olfaktori), kinestetik (mekanik pergerakan otot) dan lain-lain

Latihan mengamati/ mengklasifikasi bunyi, rasa, bau, permukaan yang berbeza dan pergerakan badan (body movement)

Latihan menentukan pergerakan kenderaan di sekeliling (latihan melintas jalan)

Keperluan Orientasi dan mobiliti



Psikologi:

Mempertingkatkan perkembangan konsep, pengamatan deria, harga diri, keyakinan



Fizikal:

Mempertingkatkan perkembangan psikomotor dapat bergerak/berjalan di persekitaran biasa atau baru dengan lebih mudah, cepat, selamat dan berkeyakinan tanpa terlalu bergantung kepada orang lain.



Sosial dan Ekonomi:

- Memperbaiki pengurusan diri serta meningkatkan keyakinan diri dalam pergaulan dan penglibatan dengan masyarakat.

- Memberi peluang yang lebih mendapat pekerjaan/ meningkatkan ekonomi keluarga



Kemahiran Hidup Harian:

- Lebih banyak aktiviti harian dapat dilaksanakan dengan mudah



Kemahiran asas sebelum menggunakan tongkat (Pre-cane Skills)



Teknik pemandu

Celik/sighted Guide



1.Sentuhan, pegang, bersedia untuk bergerak (Contact, grip, stance)

Sentuhan - sentuhkan belakang tapak tangan anda di tapak tangan/ lengan pelajar sebagai isyarat untuknya memegang lengan.

Pegangan- pelajar akan memegang lengan kanan/kiri anda dengan tangan kiri/kanannya ke atas sedikit daripada siku anda. Ibu jarinya berada di sebelah luar sementaraempat jarinya pula berada di sebelah berjalan – lengan anda di sisi mestilah dalam keadaan rileks/selesa. Pelajar pula membengkokkan lengannya lebih kurang 90, serta agak rapat ke badannya. Lengan anda janganlah berada terlalu dekat atau jauh dari badan kerana ini akan menyebabkan tidak selesa atau tidak terkawal.

2.Duduk di kerusi (Seating)

Letakkan tangan pelajar di belakang kerusi. Minta pelajar pastikan tiada benda di atas kerusi/bangku sebelum duduk (Clearing).

Single chairs with/without arms, auditorium, etc.

3.Kawasan/lorong sempit (Narrow space):

Di lorong/pintu/kawasan sempit di mana sukar untuk berjalan seiringan, anda perlu tukar kedudukan tangan dengan menggerakkan tangan ke arah belakang (melebihi tengah belakang anda) Pelajar pula bertindak dengan meluruskan lengannya dan bergerak selari di belakang.

Lengannya mestilah diluruskan sepenuhnya untuk mengelakkan dari terlanggar/memijak belakang kaki anda.

4.Membuka/melalui pintu (Doorways)

Tukar ke sebelah kiri/kanan jika pemegang pintu di sisi lain.

Rujuk kepada (6)

5.Menaiki/menurun tangga (Stairways: with/without railings, escalators) :

Beritahu pelajar apabila tiba/menghampiri tangga sama ada naik atau turun. Berhenti dah rasa tepi anak tangga pertama dengan hujung kaki/kasut. Minta pelajar menggunakan tangan yang sebelah lagi memegang/merasa pemegang tangga/dinding (jika perlu). Berhenti sebentar apabila sampai di setiap anak tangga yang akhir.

6.Tukar ke sebelah/sisi semasa berjalan

(Change sides) Suruh pelajar tukar ke sebelah kiri/kanan anda untuk mengelakkan bertembung dengan halangan di hadapan. Pelajar boleh gunakan teknik menyusur dengan tangan di belakang anda jika perlu sebelum memegang lengan anda yg sebelah lagi

Pusing semula ke belakang (About turn)

7.Memasuki kereta

Letakkan tangan pelajar di pemegang pintu kereta dan buka. Minta pelajar memegang tepi bumbung sebelum memasuki kereta. Periksa dahulu tempat duduk dengan hujung jari sebelum duduk

8.Mencari barang yang terjatuh (Finding dropped objects)

Suruh pelajar mengesan dan menentukan arah barang yang terjatuh. Pusing badan menghala kearah barang yang terjatuh. Pusing badan menghala kearah barang berkenaan dan duduk mencangkung sambil menggunakan teknik kawalan atas/muka (menggunakan tangan). Cari barang dengan menggunakan kaedah separuh bulatan, grid atau aeroplane.

No comments:

Post a Comment