Sunday 17 July 2011

JuruPulih Cara Kerja

Program rehabilitasi untuk pediatrik oleh ahli Terapi Cara kerja adalah suatu program yang direka untuk menilai, memberi rawatan, serta menguruskan pelbagai ketidakupayaan dan limitasi klien dari segi neuromuscular, skeletal, dan juga kognitif.




1.Melakukan penilaian untuk mengenal pasti tahap perkembangan klien seperti perkembangan motor kasar, motor halus, kognitif dan tingkah laku.

2.Merancang, menyusun dan melaksanakan program rawatan pemulihan yang elektif dan bersesuaian. Merangka dan menyusun program-program pendidikan di dalam dan di luar pusat rawatan untuk mendidik guru-guru, ibu bapa serta penjaga tentang permasalahan klien–klien.

3.Menggunakan teknik projektif, aktiviti terapeutik dan latihan tertentu untuk pemulihan fizikal, kognitif, dan psikososial. Menggunakan aktiviti secara kreatif dan produktif dalam proses rawatan rehabilitasi kepada klien.

4.Mempelbagaikan sumber rangsangan dan rawatan secara kreatif dan berkesan untuk memberi impak maksima kepada pesakit.

5.Mencadangkan penggunaan alat-alat bantuan yang bersesuaian untuk mengelakkan kecacatan yang lebih teruk dan membantu memudahkan ke fungsian anggota.

6.Melakukan penilaian berkala dalam selang masa yang bersesuaian untuk menentukan kelemahan dan keberkesanan rawatan.

Peralatan / Instrumen



TrampolineVibrating ball poolBalancing ballSensory stimulationActivities kit

No comments:

Post a Comment