Artikel yang saya tulis ini saya dapat melalui pembacaan. Buku
tersebut bertajuk Kaedah dan Strategi
Pengajaran kanak-Kanak Berkeperluan Khas, Mohd Zuri Ghani & Aznan Che
Ahmad, Penerbit USM Pulau Pinang, 2011.
Walaupun ia ditulis khusus untuk murid-murid berkeperluan Khas,
tetapi saya rasa ia juga sesuai dipraktikkan untuk murid-murid Program
Pemulihan Khas.
Apa yang dimaksudkan dengan ejaan dan mengeja secara terperinci
boleh dibaca pada entry saya sebelum ini DI SINI.
APA ITU EJAAN?
Ejaan adalah satu bentuk pelaziman melalui penulisan. Ia mempunyai 26 huruf atau abjad roman dan
mengandungi lebih daripada 40 fonik.
SIAPA MURID YANG BERMASALAH DALAM EJAAN?
Murid-murid yang sering mengalami masalah dalam ejaan terdiri
daripada murid disleksia, murid yang mengalami masalah pendengaran dan
pertuturan (sumbing, gagap, masalah artikulasi dan masalah suara). Murid-murid
ini tidak mahir dalam ejaan bukan kerana mereka MALAS belajar tetapi kerana
mereka mempunyai masalah dalam menyebut perkataan tersebut. Contohnya murid disleksia sering melihat huruf dengan
terbalik. Oleh itu, murid sering
meghadapai masalah dalam ejaan.
PUNCA-PUNCA MURID LEMAH DALAM EJAAN
1. Lemah dalam pengamatan penglihatan atau visual.
Pengamatan bermaksud hasil tindakbalas keseluruhan sistem deria
setelah menerima rangsangan daripada sumber lain.
Pengamatan visual pula berkait dengan keupayaan deria penglihatan
untuk menerima rangsangan dan seterusnya menghantar maklumat tersebut ke otak
untuk ditafsirkan. Jika pengamatan penglihatan murid menghadapi masalah, maka
perkataan atau huruf-huruf yang dilihat murid akan mengalami kesalahan dan
kesilapan. Contohnya, jika murid membaca secara songsang dari belakang ke
depan, murid akan keliru dan akan menyebabkan kemahiran membaca murid semakin
lemah dan teruk.
Contoh: Makan dibaca sebagai nakaM
2. Tidak dapat mengingati dan membayangkan bentuk sebenar sesuatu
huruf atau perkataan.
Murid tidak dapat mengecam bentuk huruf dan perkataan. Terdapat
beberapa huruf yang kelihatan seakan-akan sama walaupun bunyinya adalah
berbeza.
Bagi murid disleksia, masalah yang dihadapi dalam mengecam bentuk
huruf dan konfigurasi perkataan sangat ketara. Simbol-simbol perkataan yang
bercetak sukar diterjemahkan. Murid melihat abjad-abjad tertentu atau
sebahagian perkataan secara terbalik. Kekeliruan inilah yang menyebabkan murid
sangat lemah dalam kemahiran mengeja.
Contoh: Keliru membezakan huruf
"b" dan "d", huruf "p" dan "q".
3. Masalah memori
auditori dan visual.
Murid menghadapi masalah untuk mengingati bunyi dan suku kata.
Mereka sering memerlukan arahan yang jelas dan mudah bagi membantu mereka
mengenal pasti bunyi sesuatu perkataan dan membina kemahiran fonologi. Murid
yang menguasai kemahiran ejaan dengan baik akan menyimpan perkataan dalam
memori dan mengingat kembali perkataan tersebut tanpa memerlukan petunjuk
visual. Manakala murid yang lemah dalam ejaan amat memerlukan latihan dan aktiviti
untuk menguatkan ingatan visual.
4. Lemah dari segi Analisis pendengaran.
Murid sukar mengingat bunyi abjad, bunyi suku kata perkataan dan
juga sukar menyusun atau menggabungkan suku kata bagi membunyikan perkataan.
Murid juga tidak dapat mengaitkan bunyi huruf dengan huruf yang dilihat
disebabkan kurang pendengaran.
Contoh: Sukar membezakan bunyi
huruf vokal dan huruf konsonan.
5. Sebutan huruf yang salah.
Murid menyebut nama huruf dalam 'telo' bahasa ibunda atau 'loghat'
daerah. Selain itu, murid menghadapi masalah dalam sebutan huruf "e"
pepet dan "e" taling.
Contoh: "Makan"
disebut "make", "perang" ( peperangan) disebut
"perang" (warna).
SAYA SEKELUARGA INGIN MENGUCAPKAN BANYAK TERIMAH KASIH KEPADA AKI NAWE BERKAT BANTUANNNYA SEMUA HUTANG HUTANG SAYA SUDAH PADA LUNAS SEMUA BAHKAN SEKARAN SAYA SUDAH BISA BUKA TOKO SENDIRI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN AKI YG TELAH MEMBERIKAN ANKA JITUNYA KEPADA SAYA DAN ALHAMDULILLAH ITU BENER2 TERBUKTI TEMBUS..BAGI ANDA YG INGIN SEPERTI SAYA DAN YANG SANGAT MEMERLUKAN ANGKA RITUAL 2D 3D 4D YANG DIJAMIN 100% TEMBUS SILAHKAN HUBUNGI AKI NAWE DI 085-218-379-259
ReplyDelete