Stephen Covey melalui bukunya yang terlaris tentang pengurusan dan buku ini
menerjah pasaran dunia dan pernah menjadi buku terlaris untuk firma-firma
perniagaan di Jepun yang berjudul ’UTAMAKAN YANG UTAMA’ menyatakan setiap
perancangan perlu dicatit dan mendahulukan perkara yang mustahak atau menjadi
keutamaan. Di dalam buku ini dia menguji pembaca melalui
situasi berikut:
Anda sedang
menaip kertas kerja urusan pejabat, telefon anda berbunyi dan anak anda
menangis. Cuba susun mengikut perkiraan akal anda. Tanpa berselindung Covey
menggariskan jawapan:
1. Berhenti menulis kertas kerja dan melihat anak anda dahulu kerana
tangisan anak biasanya menyebabkan anak dalam situasi samada lapar, kesakitan,
perlukan sesuatu bantuan yang kritikal.
2.
Menyambung menulis kertas kerja
selesai.
3.
Melihat telefon bimbit anda, kalau perlu menghubungi
semula nombor yang menghubungi anda tadi.
Pun jawapan ini
masih boleh diragui mengikut persepsi pemikiran kita. Cuba ingat sepanjang hidup
anda berapa peratuskah panggilan yang anda terima menunjukkan situasi yang
sangat mustahak berbanding perkara yang tidak menjadi keutamaan.
Terpulang!
Menjawab soalan
perancangan startegik memang semua guru Pk mahupun aliran perdana perlu
menulisnya mengikut kesesuaian dan keutamaan berasaskan apa yang hendak kita
targetkan untuk program yang diamanahkan bagi membangunkan potensi murid-murid
PK mahupun infrastruktur PK.
Di sini saya
bentangkan contoh yang pernah saya hasilkan. Pun seperti ayat kedua tulisan ini
’pun ini bukanlah mutlak betul’ kerana perancangan startegik PK perlu mengikut
kesesuaian guru, murid, kelas dan program yang telah atau bakal anda wujudkan di
program PK sekolah anda.
Bagi membantu rakan-rakan saya turunkan projek yang
telah berjaya dilaksanakan dan harus difahami perancangan startegik bukan
semata-mata program akademik PK. (mengikut apa yang diajar oleh guru) Usaha
mewujudkan perpustakaan mini untuk Pendidikan Khas saya garapkan melalui
menyerapkan program ke dalam matapelajaran Pertukangan Kayu (Kemahiran Hidup).
Di mana RPI murid diukur melalui kebolehan mengecat, susun atur perabut, rak
buku, membuat pemasangan rel langsir, menutup kayu plywood di bahagian atas
pintu/tingkap perpustakaan apabila perpustakaan kami menerima alat penghawa
dingin.
Secara mudahnya perancangan startegik mempunyai dua elemen iaitu;
Pelan Tindakan/Taktikal dan Pelan Operasi.
Pelan
Tindakan/Taktikal bolehlah dianggap visi (apa
yang hendak dilaksanakan) berkaitan sesuatu projek melalui sesuatu subjek
yang diajar manakala Pelan Operasi pula boleh dianggap misi iaitu
bagaimana cara untuk melaksanakan program/projek sehingga
berjaya.
PELAN TINDAKAN/TAKTIKAL
ISU
STARTEGIK
|
1. Penghasilan
perpustakaan mini Pendidikan Khas
|
MATLAMAT
STRATEGIK
|
Memastikan murid-murid
Pendidikan Khas dapat menikmati suasana bilik bacaan yang kondusif dan
efisien
|
INDIKATOR PETUNJUK
PRESTASI
|
1.1
Terhasilnya bilik
perpustakaan mini Pendidikan Khas
1.2 Murid-murid
Pendidikan Khas dapat meminjam, memulang dan membaca buku-buku perpustakaan mini
tersebut
|
OBJEKTIF
|
Memupuk minat membaca di
kalangan murid-murid Pendidikan Khas
|
STRATEGI
|
Meningkatkan keupayaan
prestasi membaca di kalangan murid-murid Pendidikan Khas
|
Bil
|
Tindakan/Program/
Projek
|
Pelaksana/
Tanggungjawab
|
Tempoh
|
Sumber(kos/
Manusia/Alat)
|
Output
|
KPI
|
Plan
Kontigensi
|
Catatan
|
1.
|
Perpustakaan Mini Pendidikan
Khas
|
En. Zharulnizam Shah B. Zainal
Abidin
|
Januari hingga Mac
2009
|
LPBT Pend. Khas
Sumbangan ahli
parlimen dan DUN
|
Murid-murid P.Khas dapat
suasana bilik bacaan yang kondusif
|
Terhasil perpustakaan
mini
|
|
|
PELAN OPERASI
Nama Program
: Perpustakaan Mini Pendidikan
Khas
Matlamat : Terhasilnya
Perustakaan Mini Pendidikan Khas
Objektif
Program : Murid-murid Pendidikan Khas dapat
suasana bilik bacaan yang kondusif
Tarikh & Tempoh
pelaksanaan : Januari hingga Mac 2009
Jawatankuasa Pelaksana
& Senarai tugas : Lampiran
Kos
Pelaksanaan : RM18,000.00
LANGKAH
|
PROSES KERJA
|
TANGGUNGJAWAB
|
TEMPOH
|
CATATAN
|
1.
|
Mesyuarat makluman
program
- Ucapan Pengetua merangkap pengerusi
- Makluman cara pelaksanaan
- Hal-hal lain
|
Pengetua, GPK1, Guru
Penyelaras Pend. Khas, Ketua Panitia, Guru-guru Pendidikan Khas
|
1 hari
Januari
2009
|
|
2.
|
Pelaksanaan
Program
2.1 Kesediaan
fizikal
2.1.1 Mengecat bilik
perpustakaan
2.1.2 Kemaskini tikar
getah
2.1.3 Susun atur rak
buku
2.1.4 Susun atur
perabot
2.1.5 Memasang
langsir
2.1.6 Susun atur meja
bacaan
2.1.7 Susun atur
kerusi
2.2. Kesediaan
bahan
2.2.1 Menyediakan
kira-kira 3500 naskah buku-buku bacaan pelbagai topik
2.2.2 Menyediakan
kata-kata hikmat untuk ditampal di tempat yang bersesuaian
2.2.3 Menyediakan
carta-carta yang berkaitan dengan budaya membaca sebagai motivasi
2.3 Sistem
2.3.1 Mewujudkan satu
sistem pinjaman dan pemulangan buku yang sistematik.
2.3.2 Memastikan
setiap buku dicap ’Unit Pendidikan Khas SMK Gemereh’ pada muka surat
9.
2.3.4 Memastikan wujud
tempoh yang ditetapkan untuk pemulangan bagi setiap buku yang
dipinjam.
2.4
Pengoperasian
2.4.1 Memastikan
murid-murid dapat menggunakan semua kemudahan yang disediakan. ( Buku-buku,
carta-carta, akhbar-akhbar, majalah-majalah)
2.4.2 Memastikan
operasi peminjaman dan pemulangan mengikut piawaian yang telah ditetapkan
|
Semua AJK yang terlibat.
|
Febuari hingga
Mac
Sepanjang
tahun
|
|
3.
|
Penilaian
3.1 Menilai segala
kelemahan daripada pelbagai aspek; keceriaan, sistem dan pengoperasian
|
Penyelaras Program,
AJK Program
|
Julai hingga Oktober
|
|
No comments:
Post a Comment