Sunday 15 July 2012

Perancangan Strategik Pendidikan Khas

Bagaimana mahu saya mulakan. Pun ini bukanlah mutlak betul berasaskan keperluan dan perancangan sekolah masing-masing. Pertanyaan ini datangnya melalui salah seorang rakan di FB, berkaitan perancangan startegik Pendidikan Khas. Apa yang tidak memerlukan perancangan, paling tidak kita akan membuat rangka perancangan itu di minda. Cuma untuk kaedah yang lebih tepat kita perlu menulisnya secara sistematik. Lazimnya perancangan yang hanya berpusat di minda, ada kalanya menjadikan kita terlupa tentang apa yang perlu dilaksanakan.
Stephen Covey melalui bukunya yang terlaris tentang pengurusan dan buku ini menerjah pasaran dunia dan pernah menjadi buku terlaris untuk firma-firma perniagaan di Jepun yang berjudul ’UTAMAKAN YANG UTAMA’ menyatakan setiap perancangan perlu dicatit dan mendahulukan perkara yang mustahak atau menjadi keutamaan. Di dalam buku ini dia menguji pembaca melalui situasi berikut:

Anda sedang menaip kertas kerja urusan pejabat, telefon anda berbunyi dan anak anda menangis. Cuba susun mengikut perkiraan akal anda. Tanpa berselindung Covey menggariskan jawapan:

1. Berhenti menulis kertas kerja dan melihat anak anda dahulu kerana tangisan anak biasanya menyebabkan anak dalam situasi samada lapar, kesakitan, perlukan sesuatu bantuan yang kritikal.

2. Menyambung menulis kertas kerja selesai.

3. Melihat telefon bimbit anda, kalau perlu menghubungi semula nombor yang menghubungi anda tadi.



Pun jawapan ini masih boleh diragui mengikut persepsi pemikiran kita. Cuba ingat sepanjang hidup anda berapa peratuskah panggilan yang anda terima menunjukkan situasi yang sangat mustahak berbanding perkara yang tidak menjadi keutamaan. Terpulang!








Menjawab soalan perancangan startegik memang semua guru Pk mahupun aliran perdana perlu menulisnya mengikut kesesuaian dan keutamaan berasaskan apa yang hendak kita targetkan untuk program yang diamanahkan bagi membangunkan potensi murid-murid PK mahupun infrastruktur PK.

Di sini saya bentangkan contoh yang pernah saya hasilkan. Pun seperti ayat kedua tulisan ini ’pun ini bukanlah mutlak betul’ kerana perancangan startegik PK perlu mengikut kesesuaian guru, murid, kelas dan program yang telah atau bakal anda wujudkan di program PK sekolah anda.

Bagi membantu rakan-rakan saya turunkan projek yang telah berjaya dilaksanakan dan harus difahami perancangan startegik bukan semata-mata program akademik PK. (mengikut apa yang diajar oleh guru) Usaha mewujudkan perpustakaan mini untuk Pendidikan Khas saya garapkan melalui menyerapkan program ke dalam matapelajaran Pertukangan Kayu (Kemahiran Hidup). Di mana RPI murid diukur melalui kebolehan mengecat, susun atur perabut, rak buku, membuat pemasangan rel langsir, menutup kayu plywood di bahagian atas pintu/tingkap perpustakaan apabila perpustakaan kami menerima alat penghawa dingin.

Secara mudahnya perancangan startegik mempunyai dua elemen iaitu; Pelan Tindakan/Taktikal dan Pelan Operasi.

Pelan Tindakan/Taktikal bolehlah dianggap visi (apa yang hendak dilaksanakan) berkaitan sesuatu projek melalui sesuatu subjek yang diajar manakala Pelan Operasi pula boleh dianggap misi iaitu bagaimana cara untuk melaksanakan program/projek sehingga berjaya.





PELAN TINDAKAN/TAKTIKAL



ISU STARTEGIK
1. Penghasilan perpustakaan mini Pendidikan Khas
MATLAMAT STRATEGIK
Memastikan murid-murid Pendidikan Khas dapat menikmati suasana bilik bacaan yang kondusif dan efisien
INDIKATOR PETUNJUK PRESTASI
1.1 Terhasilnya bilik perpustakaan mini Pendidikan Khas
1.2 Murid-murid Pendidikan Khas dapat meminjam, memulang dan membaca buku-buku perpustakaan mini tersebut
OBJEKTIF
Memupuk minat membaca di kalangan murid-murid Pendidikan Khas
STRATEGI
Meningkatkan keupayaan prestasi membaca di kalangan murid-murid Pendidikan Khas



Bil
Tindakan/Program/
Projek
Pelaksana/
Tanggungjawab
Tempoh
Sumber(kos/
Manusia/Alat)
Output
KPI
Plan
Kontigensi
Catatan
1.
Perpustakaan Mini Pendidikan Khas
En. Zharulnizam Shah B. Zainal Abidin
Januari hingga Mac 2009
LPBT Pend. Khas
Sumbangan ahli parlimen dan DUN
Murid-murid P.Khas dapat suasana bilik bacaan yang kondusif
Terhasil perpustakaan mini







PELAN OPERASI



Nama Program : Perpustakaan Mini Pendidikan Khas

Matlamat : Terhasilnya Perustakaan Mini Pendidikan Khas

Objektif Program : Murid-murid Pendidikan Khas dapat suasana bilik bacaan yang kondusif

Tarikh & Tempoh pelaksanaan : Januari hingga Mac 2009

Jawatankuasa Pelaksana & Senarai tugas : Lampiran

Kos Pelaksanaan : RM18,000.00



LANGKAH
PROSES KERJA
TANGGUNGJAWAB
TEMPOH
CATATAN
1.
Mesyuarat makluman program
- Ucapan Pengetua merangkap pengerusi
- Makluman cara pelaksanaan
- Hal-hal lain
Pengetua, GPK1, Guru Penyelaras Pend. Khas, Ketua Panitia, Guru-guru Pendidikan Khas
1 hari

Januari 2009

2.
Pelaksanaan Program

2.1 Kesediaan fizikal
2.1.1 Mengecat bilik perpustakaan
2.1.2 Kemaskini tikar getah
2.1.3 Susun atur rak buku
2.1.4 Susun atur perabot
2.1.5 Memasang langsir
2.1.6 Susun atur meja bacaan
2.1.7 Susun atur kerusi

2.2. Kesediaan bahan
2.2.1 Menyediakan kira-kira 3500 naskah buku-buku bacaan pelbagai topik
2.2.2 Menyediakan kata-kata hikmat untuk ditampal di tempat yang bersesuaian
2.2.3 Menyediakan carta-carta yang berkaitan dengan budaya membaca sebagai motivasi

2.3 Sistem
2.3.1 Mewujudkan satu sistem pinjaman dan pemulangan buku yang sistematik.
2.3.2 Memastikan setiap buku dicap ’Unit Pendidikan Khas SMK Gemereh’ pada muka surat 9.
2.3.4 Memastikan wujud tempoh yang ditetapkan untuk pemulangan bagi setiap buku yang dipinjam.

2.4 Pengoperasian
2.4.1 Memastikan murid-murid dapat menggunakan semua kemudahan yang disediakan. ( Buku-buku, carta-carta, akhbar-akhbar, majalah-majalah)
2.4.2 Memastikan operasi peminjaman dan pemulangan mengikut piawaian yang telah ditetapkan

Semua AJK yang terlibat.

Febuari hingga Mac




















Sepanjang tahun

3.
Penilaian
3.1 Menilai segala kelemahan daripada pelbagai aspek; keceriaan, sistem dan pengoperasian
Penyelaras Program, AJK Program
Julai hingga Oktober

No comments:

Post a Comment