Pengenalan
Papan unjuran adalah papan
pengajaran yang digunakan secara langsung oeh guru
untukmenyampaikan pengajaran kepada
murid. Biasanya papan unjuran terdapat dalam setiap bilik darjah secara kekal
atau mudah alih. Terdapat beberapa jenis papan unjuran:
1. Papan Tulis
2. Papan putih
3. Papan Magnetik
4. Papan Flip
5. Papan Pameran / Papan
Kenyataan
6. Papan Flanel
7. Papan Gulung
8. Papan Slip
9. papan Elektronik
Papan
Tulis
Para pendidik telah mengiktiraf
papan kapur sebagai alat Bantu mengajar di dalam bilik darjah. Papan Tulis juga
di kenali sebagai Papan Kapur, Papan Hitam, Papan Hijau serta digunakan sejak
lama dahulu.
Penggunaannya mudah kerana ia
sentiasa berada dalam bilik dajah
Penggunaannya tidak memerlukan bakat
atau pealatanistimewa.
Perubahan atau tambahan isi boleh
dilakukan dengan cepat dan mudah.
Mudah alih serta senang dipergunakan
untuk pelbagai tujuan sampingan.
Papan
Putih
Papan Putih adalah satu inovasi baru
dalam teknologi papan tulis. Permukaan sekeping papan dilapik dengan satu
lapisan enamel putih yang menjadi permukaan untuk ditulis dengan menggunakan
pena berisi dakwat khas yang mudah dipadamkan.
Tidak ada habuk
Mudah alih serta boleh di buat dalam
pelbagai saiz.
Mudah dicuci dengan menggunakan
pemadam berkain lembut.
Boleh dihasilkan
sendiri.
Papan
Magnetik
Papan Magnetik di perbuat daripada
logam. Keping-keping magnet kecil akan melekat di atas permukaantersebut untuk
melekatkan kertas atau kad visual di atas papan tersebut. Kelebihan
:
Magnet dapat melekat bahan visual
yang digunakan dengan baik dan mudah
Kesan tarikan magnet tidak
dipengaruhi oleh perubahan cuaca seperti angin dan hujan. Oleh yang demikian
papan magnet boleh digunakan dalam banyak keadaan, tempat dan masa.
Boleh digunakan untuk menunjukkan
kesan-kesan perubahan atau pergerakan dengan mudah dan cepat, seperti mengaluh
visual ketempat baru atau dapat tindan tindihkan visual-visual iu.
Papan
Flip
Papan Flip boleh diperbuat daripada
papan lapis dengan ukuran sederhana dan ianya perlu dibuat kaki untuk ianya
berdiri secara sedikit condong kebelakang. Papan flip boleh dialihkan keperbagai
sudut sama ada untuk pembelajaran dan pameran. Kelebihan.
Boleh mempamerkan berbagai poster
atau visual yang telah dijilid.
Papan Flip ini berbentuk mudah alih
dan sangat sesuai untuk berlajar berkumpulan.
Dapat menunjukan carta jenis bersiri
dengan mudah.
Papan Pameran Papan
Kenyataan
Papan Pameran atau papan Kenyataan
secara umumnya diperbuat daripada papan lapis atau papan lembut untuk menampal
maklumat-maklumat serta untuk mempamerkan hasil kerja murid seperti lukisan
karangan dan lain-lain. Papan kenyataan boleh dibuat secara melekat terus pada
bahagian dinding atau dibuat secara mudah alih serta berkaki.
Kelebihan
Sangant mudah untuk menyebarkan
maklumat
Senang ditampal
maklumat
Tidak memakan ruang
Sangat mudah untuk mengantikan
maklumat baru.
Papan
Flanel
Papan flannel merupakan satu bentuk
papan pengajaran yang agak popular di kalangan guruguru sekolah rendah. Pada
dasarnya, papan ini diperbuat daripada satu permukaan kain flannel, iaitu
sebarang kain yang mempunyai permukaan berbulu kasar. Permukaan berbulu ini
mempunyai satu keistimewaan, iaitu dua keeping kain flannel boleh bercantum
apabila dilekapkan, sifat istimewa ini dipergunakan untuk papan flannel. Kad-kad
visual disediakan, dan secebis kain flannel ataupun kepingan bahan-bahan lain
yang berbulu kasar digamkan pada bahagian belakang kad-kad tadi. Sekarang
kad-kad visual itu bolehlah dilekapkan keatas permukaan papan flannel dengan
mudah. Kelebihan :
Papan
Kenyataan
Cerita atau tema dapat
dipersembahkan sedikit demi sedikit.
Sesuai untuk berbagai-bagai jenis
tajuk dan subjek.
Mudah disediakan, serta banyak jenis
bahan boleh digunakan
Perubahan atau perkembangan tajuk
boleh dilakukan dengan serta merta
melalui kaedah tindan tindih visual
ataupun perubahan kedudukan visual
tersebut.
Menggalakkan pengelibatan murid
sepenuhnya dalam tajuk yang disampaikan
seperti aktiviti mencantum ayat,
memadankan gambar, sesi bercerita dan
sebagainya.
Senang disimpan, dibawa atau
digunakan.
Papan
Gulung
Papan gulung adalah papan tulis yang
dapat digulungkan untuk dibawa atau ndisimpan dan papan tersebut boleh
dibentangkan semasa digunakan dalam bilik darjah. Papan gulung boleh diperbuat
daripada kepingan getah atau kertas rexine atau kain kanvas supaya papan ini
boleh digulung. Papan gulung mempunyai satu keistimewaan, iaitu bahan-bahan
pengajaran guru boleh disediakan dengan terperici terlebih dahulu. Apabila
sampai masanya guru hanya mempamerkan bahan-bahan tersebut kepada murid. Ini
sangat berfaedah terutama kepada guru atau calon guru yang kurang mahir dalam
bidang atau perinsip-perinsip tertentu, atau bahan tersebut memerlukan masa yang
lama untuk disediakan. Kelebihan;
Mudah dibuat
Mudah dibawa, digunakan atau
disimpan
Bahan-bahan pengajaran yang sukar
boleh disediakan terlebih awal dengan baik dan
sempurna.
Sesuai untuk semua matapelajaran dan
boleh digunakan di dalam atau diluar bilik
darjah.
Papan
Slip
Papan pengajaran jenis ini mempunyai
kocek-kocek di mana kad visual atau kad huruf boleh diselitkan. Kocek-kocek itu
mungkin diperbuat daripada jalur-jalur plastik jernih atau bahanbahan lain.
Penggunaan papan selit hampir-hampir sama dengan papan flannel. Kelebihan
:
Boleh dibuat sendiri
Senang dibawa serta dapat digunakan
di dalam atau di luar bilik darjah
Visualnya senang, cepat serta mudah
dibuat.
Menggalakkan penglibatan murid dalam
kelas.
1. Jangan bediri
tepat - Ketika anda sedang menggunakan papan tulis sewaktu mengajar, jangan
berdiri tepat di depan papan tulis. Ini kerana perbuatan anda akan melindungi
pandangan anak murid/pelajar untuk melihat apa yang anda tulis di papan tulis.
Berdirilah dengan keadaan badan yang agak menyerong sehingga tubuh anda tidak
menghalangi pandangan mereka.
2. Gunakan alat penunjuk - Gunakan pembaris/alat penunjuk untuk menunjukkan apa yang anda tulis di papan tulis. Ini adalah cara terbaik agar tubuh anda tidak menghalang pandangan anak murid ketika melihat tulisan di papan tulis.
3. Jangan penuhkan dengan tulisan - Janganlah memenuhi papan tulis dengan tulisan. Terlalu banyak tulisan mengakibatkan papan tulis menjadi tidak menarik dan membingungkan pelajar. Biarkan sebahagian papan tulis kosong secara proporsional, khususnya bahagian bawah papan kerana para pelajar yang duduk di bahagian belakang besar kemungkinan tidak dapat melihat dengan jelas apa yang anda tulis di bahagian bawah papan tulis berkenaan.
4. Tulisan besar - Perhatikan agar tulisan anda cukup besar dengan bentuk huruf yang tegak, sehingga dapat dibaca dengan jelas. Tulisan tidak perlu terlalu berseni atau `fancy‘. Yang penting tulisan anda mesti cukup tebal.
5. Padam tulisan yang tidak dipakai - Hapuskan tulisan yang sudah tidak diperlukan. Para pelajar tidak dapat memusatkan perhatian pada banyaknya tulisan yang bercampur aduk dan tidak teratur.
6. Tulisan yang kontras - Jika anda menulis di ‘white board’ (bukan papan tulis kayu yang berwarna hitam), dianjurkan anda menggunakan pena (marker) dengan warna gelap (hitam atau biru tua), kerana ia akan menghasilkan tulisan yang lebih kontras dan jelas.
2. Gunakan alat penunjuk - Gunakan pembaris/alat penunjuk untuk menunjukkan apa yang anda tulis di papan tulis. Ini adalah cara terbaik agar tubuh anda tidak menghalang pandangan anak murid ketika melihat tulisan di papan tulis.
3. Jangan penuhkan dengan tulisan - Janganlah memenuhi papan tulis dengan tulisan. Terlalu banyak tulisan mengakibatkan papan tulis menjadi tidak menarik dan membingungkan pelajar. Biarkan sebahagian papan tulis kosong secara proporsional, khususnya bahagian bawah papan kerana para pelajar yang duduk di bahagian belakang besar kemungkinan tidak dapat melihat dengan jelas apa yang anda tulis di bahagian bawah papan tulis berkenaan.
4. Tulisan besar - Perhatikan agar tulisan anda cukup besar dengan bentuk huruf yang tegak, sehingga dapat dibaca dengan jelas. Tulisan tidak perlu terlalu berseni atau `fancy‘. Yang penting tulisan anda mesti cukup tebal.
5. Padam tulisan yang tidak dipakai - Hapuskan tulisan yang sudah tidak diperlukan. Para pelajar tidak dapat memusatkan perhatian pada banyaknya tulisan yang bercampur aduk dan tidak teratur.
6. Tulisan yang kontras - Jika anda menulis di ‘white board’ (bukan papan tulis kayu yang berwarna hitam), dianjurkan anda menggunakan pena (marker) dengan warna gelap (hitam atau biru tua), kerana ia akan menghasilkan tulisan yang lebih kontras dan jelas.
No comments:
Post a Comment