Sunday, 15 July 2012

Jenis-Jenis dan Penggunaan Papan Pengajaran

Pengenalan

Papan unjuran adalah papan pengajaran yang digunakan secara langsung oeh guru

untukmenyampaikan pengajaran kepada murid. Biasanya papan unjuran terdapat dalam setiap bilik darjah secara kekal atau mudah alih. Terdapat beberapa jenis papan unjuran:

1. Papan Tulis

2. Papan putih

3. Papan Magnetik

4. Papan Flip

5. Papan Pameran / Papan Kenyataan

6. Papan Flanel

7. Papan Gulung

8. Papan Slip

9. papan Elektronik



Papan Tulis

Para pendidik telah mengiktiraf papan kapur sebagai alat Bantu mengajar di dalam bilik darjah. Papan Tulis juga di kenali sebagai Papan Kapur, Papan Hitam, Papan Hijau serta digunakan sejak lama dahulu.

Penggunaannya mudah kerana ia sentiasa berada dalam bilik dajah

Penggunaannya tidak memerlukan bakat atau pealatanistimewa.

Perubahan atau tambahan isi boleh dilakukan dengan cepat dan mudah.

Mudah alih serta senang dipergunakan untuk pelbagai tujuan sampingan.



Papan Putih

Papan Putih adalah satu inovasi baru dalam teknologi papan tulis. Permukaan sekeping papan dilapik dengan satu lapisan enamel putih yang menjadi permukaan untuk ditulis dengan menggunakan pena berisi dakwat khas yang mudah dipadamkan.

Tidak ada habuk

Mudah alih serta boleh di buat dalam pelbagai saiz.

Mudah dicuci dengan menggunakan pemadam berkain lembut.

Boleh dihasilkan sendiri.



Papan Magnetik

Papan Magnetik di perbuat daripada logam. Keping-keping magnet kecil akan melekat di atas permukaantersebut untuk melekatkan kertas atau kad visual di atas papan tersebut. Kelebihan :

Magnet dapat melekat bahan visual yang digunakan dengan baik dan mudah

Kesan tarikan magnet tidak dipengaruhi oleh perubahan cuaca seperti angin dan hujan. Oleh yang demikian papan magnet boleh digunakan dalam banyak keadaan, tempat dan masa.

Boleh digunakan untuk menunjukkan kesan-kesan perubahan atau pergerakan dengan mudah dan cepat, seperti mengaluh visual ketempat baru atau dapat tindan tindihkan visual-visual iu.



Papan Flip

Papan Flip boleh diperbuat daripada papan lapis dengan ukuran sederhana dan ianya perlu dibuat kaki untuk ianya berdiri secara sedikit condong kebelakang. Papan flip boleh dialihkan keperbagai sudut sama ada untuk pembelajaran dan pameran. Kelebihan.

Boleh mempamerkan berbagai poster atau visual yang telah dijilid.

Papan Flip ini berbentuk mudah alih dan sangat sesuai untuk berlajar berkumpulan.

Dapat menunjukan carta jenis bersiri dengan mudah.



Papan Pameran Papan Kenyataan

Papan Pameran atau papan Kenyataan secara umumnya diperbuat daripada papan lapis atau papan lembut untuk menampal maklumat-maklumat serta untuk mempamerkan hasil kerja murid seperti lukisan karangan dan lain-lain. Papan kenyataan boleh dibuat secara melekat terus pada bahagian dinding atau dibuat secara mudah alih serta berkaki. Kelebihan

Sangant mudah untuk menyebarkan maklumat

Senang ditampal maklumat

Tidak memakan ruang

Sangat mudah untuk mengantikan maklumat baru.



Papan Flanel

Papan flannel merupakan satu bentuk papan pengajaran yang agak popular di kalangan guruguru sekolah rendah. Pada dasarnya, papan ini diperbuat daripada satu permukaan kain flannel, iaitu sebarang kain yang mempunyai permukaan berbulu kasar. Permukaan berbulu ini mempunyai satu keistimewaan, iaitu dua keeping kain flannel boleh bercantum apabila dilekapkan, sifat istimewa ini dipergunakan untuk papan flannel. Kad-kad visual disediakan, dan secebis kain flannel ataupun kepingan bahan-bahan lain yang berbulu kasar digamkan pada bahagian belakang kad-kad tadi. Sekarang kad-kad visual itu bolehlah dilekapkan keatas permukaan papan flannel dengan mudah. Kelebihan :



Papan Kenyataan

Cerita atau tema dapat dipersembahkan sedikit demi sedikit.

Sesuai untuk berbagai-bagai jenis tajuk dan subjek.

Mudah disediakan, serta banyak jenis bahan boleh digunakan

Perubahan atau perkembangan tajuk boleh dilakukan dengan serta merta

melalui kaedah tindan tindih visual ataupun perubahan kedudukan visual

tersebut.

Menggalakkan pengelibatan murid sepenuhnya dalam tajuk yang disampaikan

seperti aktiviti mencantum ayat, memadankan gambar, sesi bercerita dan

sebagainya.

Senang disimpan, dibawa atau digunakan.



Papan Gulung

Papan gulung adalah papan tulis yang dapat digulungkan untuk dibawa atau ndisimpan dan papan tersebut boleh dibentangkan semasa digunakan dalam bilik darjah. Papan gulung boleh diperbuat daripada kepingan getah atau kertas rexine atau kain kanvas supaya papan ini boleh digulung. Papan gulung mempunyai satu keistimewaan, iaitu bahan-bahan pengajaran guru boleh disediakan dengan terperici terlebih dahulu. Apabila sampai masanya guru hanya mempamerkan bahan-bahan tersebut kepada murid. Ini sangat berfaedah terutama kepada guru atau calon guru yang kurang mahir dalam bidang atau perinsip-perinsip tertentu, atau bahan tersebut memerlukan masa yang lama untuk disediakan. Kelebihan;

Mudah dibuat

Mudah dibawa, digunakan atau disimpan

Bahan-bahan pengajaran yang sukar boleh disediakan terlebih awal dengan baik dan

sempurna.

Sesuai untuk semua matapelajaran dan boleh digunakan di dalam atau diluar bilik

darjah.



Papan Slip

Papan pengajaran jenis ini mempunyai kocek-kocek di mana kad visual atau kad huruf boleh diselitkan. Kocek-kocek itu mungkin diperbuat daripada jalur-jalur plastik jernih atau bahanbahan lain. Penggunaan papan selit hampir-hampir sama dengan papan flannel. Kelebihan :

Boleh dibuat sendiri

Senang dibawa serta dapat digunakan di dalam atau di luar bilik darjah

Visualnya senang, cepat serta mudah dibuat.

Menggalakkan penglibatan murid dalam kelas.


1. Jangan bediri tepat - Ketika anda sedang menggunakan papan tulis sewaktu mengajar, jangan berdiri tepat di depan papan tulis. Ini kerana perbuatan anda akan melindungi pandangan anak murid/pelajar untuk melihat apa yang anda tulis di papan tulis. Berdirilah dengan keadaan badan yang agak menyerong sehingga tubuh anda tidak menghalangi pandangan mereka.

2. Gunakan alat penunjuk - Gunakan pembaris/alat penunjuk untuk menunjukkan apa yang anda tulis di papan tulis. Ini adalah cara terbaik agar tubuh anda tidak menghalang pandangan anak murid ketika melihat tulisan di papan tulis.

3. Jangan penuhkan dengan tulisan - Janganlah memenuhi papan tulis dengan tulisan. Terlalu banyak tulisan mengakibatkan papan tulis menjadi tidak menarik dan membingungkan pelajar. Biarkan sebahagian papan tulis kosong secara proporsional, khususnya bahagian bawah papan kerana para pelajar yang duduk di bahagian belakang besar kemungkinan tidak dapat melihat dengan jelas apa yang anda tulis di bahagian bawah papan tulis berkenaan.

4. Tulisan besar - Perhatikan agar tulisan anda cukup besar dengan bentuk huruf yang tegak, sehingga dapat dibaca dengan jelas. Tulisan tidak perlu terlalu berseni atau `fancy‘. Yang penting tulisan anda mesti cukup tebal.

5. Padam tulisan yang tidak dipakai - Hapuskan tulisan yang sudah tidak diperlukan. Para pelajar tidak dapat memusatkan perhatian pada banyaknya tulisan yang bercampur aduk dan tidak teratur.

6. Tulisan yang kontras - Jika anda menulis di ‘white board’ (bukan papan tulis kayu yang berwarna hitam), dianjurkan anda menggunakan pena (marker) dengan warna gelap (hitam atau biru tua), kerana ia akan menghasilkan tulisan yang lebih kontras dan jelas.

No comments:

Post a Comment